Przykładowe strony
Fujii próbuje wmówić sobie,
że nie będzie angażować się w związki z mężczyznami, ale przecież prędzej czy później przychodzi taki moment,
że każdy potrzebuje bliskości. Minami postanawia wypełnić emocjonalną pustkę w swoim życiu. Oczywiście robi to na swój sposób.
W pracy poza codziennymi zajęciami Fujii ma jeszcze na głowie
szkolenie nowej pracownicy Amano. Do tego rozpoczyna pracę z panem Katagiri – osobistością znaną oraz cenioną w branży.
Mężczyzna ten jest miły i czarujący, ale czy współpraca z nim będzie łatwa?
RECENZJE PRASOWE
[...] Krótko mówiąc, Mari Okazaki pokazując życie zawodowe swoich bohaterów, robi to oddając ich punkt widzenia na relacje międzyludzkie w biurze.
W efekcie zdarzenia podobne do siebie są tu pokazywane odmiennie w zależności od tego, w jaki sposób zaangażowana jest w nie Fujii lub ktoś z
kręgu jej przyjaciół. Istotnym elementem w przedstawieniu tego punktu widzenia są emocje bohaterki - świat przedstawiony w komiksie wygląda
lepiej lub gorzej, pogodniej lub mroczniej, w zależności od tego, czy Fujii jest wesoła, czy smutna, zakochana czy porzucona. To jej stan emocjonalny
decyduje o pojawianiu się mniej lub bardziej symbolicznych obrazków wplecionych w tok wizualnej narracji (w piątej i szóstej części Suppli istotną rolę
odgrywają obrazy wody i pływających rybek), o charakterze migawkowych ujęć pokazujących sceny z pracy i o tym, które z zachowań innych osób
zostaną utrwalone na rysunkach. Rzecz jasna - zdarzenia z życia prywatnego i zawodowego bohaterki mają wpływ na stan jej emocji. Oznacza to,
że im więcej dzieje się wokół niej, tym bardziej rozwichrzony charakter będą miały obrazki. A w nowych tomach Suppli dzieje się naprawdę sporo. [...]
"Suppli"
Jerzy Szyłak
Gildia (4.11.2008)
Praca w agencji reklamowej wre – oto mamy okres naboru nowych, trenowania ich i oprowadzania po meandrach biloboardowych
sloganów. Mamy również scenki rodzajowe z wybrednymi klientami – raz zadowolonymi, innym razem mniej. Poza tym, z racji pracowniczych
szkoleń i coachingów możemy zapoznać się z wszelkimi aspektami pracy. […] Poza analizą życia uczuciowego i zawodowego Fujii, w komiksie
sportretowane są również postaci znane czytelnikom z poprzednich części – ich wspólne, często przeplatające się perypetie składają się na
interesujący komiks obyczajowy.
"Suppli"
Dominik Szcześniak
Ziniol 2 (10.2008)
[...] Potrzeba bliskości zderza się z rygorami wychowania. Japończycy postrzegają odpowiedzialność
w specyficzny sposób: wyznacznikiem dorosłości jest nie odpowiedzialność za siebie, ale wobec innych.
Ujawnianie swoich potrzeb, żądanie, zabieganie o nie, uznaje się za przejawy niedojrzałej, nieodpowiedzialnej
zachłanności. Normy społeczne pozwalają na wyrażanie takich "samolubnych" uczuć jedynie we wczesnym dzieciństwie,
później należy je porzucić lub przynajmniej ukryć. Z tego powodu łzy Nao wzbudzają niesamowitą konsternację.
Dziewczyna chce czegoś i płacze, bo nie może tego dostać. Konfrontacja z cudzymi łzami paraliżuje zarówno
Minami i Saharę – nie sposób nie zauważyć, że przełamano tabu.
Uwaga Dorosłość!
Barbara "Libelula" Lach
Poltergeist (26.06.2008)
[...] Kult pracy, poczucia obowiązku i powinności, społeczna propaganda głosząca pochwałę kariery
i sukcesu, moda na łączenie profesjonalizmu z młodością („jak ktoś ma 26 lat, to można już uznać, że żyje długo”,
jak twierdzą jedne koleżanki z pracy o innych) – to wszystko doskonale napędza ludzkie mechanizmy samooszukiwania
się. Niestety jednak, nie można oszukać własnej duszy – jak trafnie zauważył Wojciech Eichelberger, mówiąc
o jednej ze swoich ostatnich książek (Quest. Twoja droga do sukcesu). Dlatego też ludzie, którzy uwierzą
w kłamstwa na swój temat, którzy przyjmą obce sobie wzorce odczuwania, myślenia i postępowania, nie mogą
być szczęśliwi. Bo złudzenia pomagają przetrwać, ale nie pozwalają żyć naprawdę. Suppli ilustruje to doskonale,
ukazując bohaterów, którzy miotają się, nie potrafiąc odnaleźć własnej drogi, zagubionych i rozbitych wewnętrznie.
Złudzenia, które pozwalają przetrwać, ale nie żyć
Rafał Śliwiak Wirtualna Polska (26.08.2008)
Mari Okazaki – urodzona w 1967 roku w Nagano. Ukończyła Tama Art University w Tokio. Po zakończeniu studiów do 2000
roku pracowała na pełen etat w agencji reklamowej Hokuhōdō (druga co do wielkości agencja reklamowa w Japonii).
Od 2000 roku zawodowo zajmuje się rysowaniem komiksów.
SUPPLI volume 6 © 2007 by Mari Okazaki All rights reserved. First published in Japan in 2007 by SHODENSHA PUBLISHING CO., LTD.
Polish translation rights in Poland arranged with SHODENSHA through Tuttle-Mori Agency, Inc., Tokyo.
© Copyright for the Polish edition by Hanami – Radosław Bolałek.
|