Przykładowe strony
Życie nie rozpieszcza Fujii.
Problemy osobiste, kolejne zmagania z codziennymi wyzwaniami. Okropne uczucie bezradności, samotność, zagubienie - tak
najkrócej można byłoby opisać to, co czuje zaganiana Minami.
Jednak nie tylko ona cierpi. Również Yugi przechodzi bardzo trudny okres.
Niezależna freelancerka zaczyna się dusić w świecie wolności i braku zobowiązań.
Nowy projekt, następna reklama, wielu wymagających klientów.
Atmosfera w pracy nie należy do najprzyjemniejszych, bowiem ze względu na sytuację ekonomiczną planowana jest redukcja
etatów, a tego pracownicy bardzo nie lubią.
RECENZJE PRASOWE
[...] Nie dość, że laicy mogą na podstawie tego komiksu zapoznać się z podstawowymi pojęciami tej branży, to jeszcze dostają
możliwość wglądu w cały proces kampanii produkcyjnej.
Suppli DSz
Ziniol (06.2008)
[...] Suppli przestało już być opowieścią o perypetiach jednej bohaterki. Współpracownicy Fuji Minami, którzy w pierwszym tomie
stanowili jedynie tło dla jej rozterek i działań, w czwartym odcinku żyją już własnym życiem. Najlepszym dowodem jest fakt, że na dobre
odebrali głównej bohaterce monopol na prowadzenie wewnetrznych monologów. W czwartej odsłonie Mari Okazaki oddała głos Yugi, Kodzie,
Saharze i pani Tanaka. To rozwiązanie wzbogaciło fabułę i pozwoliło w pełni wykorzystać potencjał szczególnego sposobu narracji. [...]
[...] Fuji, Yugi i pozostali bohaterowie komiksu tęsknią za czymś, czego chyba nigdy nie zaznali: za bliskością, akceptacją, oddaniem.
Upływ czasu, odmierzany przemianami świata przyrody, przynosi im nadzieję na zmiany. Obserwując nadejście nowego roku i ponowny rozkwit,
oczekują podobnych przemian w swoim życiu. Mari Okazaki przedstawia ich uczucia z wielką wrażliwością. Budzi sympatię czytelników, ale nie
oferuje im łatwych pocieszeń. Rysując kolejne wzloty i upadki bohaterów, tworzy fascynującą historię, słodko-gorzką i lekko melancholijną.
Twarz i maska
Barbara "Libelula" Lach
Poltergeist (27.05.2008)
[...] po raz pierwszy w Suppli pojawia się miażdżąca innowacja, - i w kontekście dotychczasowej ilości alternatywnych rozwiązań,
jakie stosowała Mari, dla tego komiksu jest to niczym wynalezienie nowej szczepionki w medycynie lub odchudzającej czekolady w
dietetyce – to już nie jest historia Fujii Minami i jej wiecznego zawieszenia na płaszczyźnie “mniej Ogiwary, więcej pracy, alkohol raz w tygodniu”.
W czwartej części antynomicznie i nieśmiało, ale jednak coraz dosadniej, dobijają się do głosu poboczne wątki, żądając poświęcenia im większej
niż dotychczas ilości słów i papieru. Linia, do tej pory samolubnie nazywana Fujii rozdziela się na cztery części (ona, Sahara, Koda, Yugi).
Romans tych dwojga ostatnich, trudny, skomplikowany pracą, sytuacją rodzinną, nieszkodliwymi z pozoru poglądami na lekkie i nieszkodliwe
życie, staje się progresywnie równie ważnym, co problemy Fujii zagadnieniem.
Kontrast miedzy tym, czego Fujii nie ma, a czego pragnie, i tym, co życie daje Yugi i jaki ona ma tego stosunek, powiększa perspektywę
czytelnika na psychologiczny rozrys postaci, a nie tylko ich romansowo – hipsterską otoczkę. [...]
Suppli 4 Jagna "white" Waleriańczyk
Comix Grrrlz (25.04.2008)
[...] Zachowanie bohaterów i ich rozterki przypominają zachowania normalnego, dorosłego człowieka wystawionego
na podobne czynniki. Sprawia to, iż Suppli słusznie zaliczane jest do kategorii komiksów dla dorosłych. Brak tu dziecinnych problemów
czy naiwnych zachowań bohaterów. Dzięki temu tytuł ten zapełnia lukę w polskim rynku komiksów japońskich – jest to jeden z niewielu
albumów obyczajowych rodem z Kraju Kwitnącej Wiśni, które celowały w dorosłego czytelnika, a jakie pojawiły się na rynkach zachodnich.
Zaletą komiksu jest to, iż dorosły czytelnik czytając go może często stwierdzić, że w analogicznej sytuacji zachowałby się podobnie
jak bohaterowie – nawet jeśli ich wybory są nielogiczne i są zależne od uczuć i chwilowych bodźców.
Dzięki temu postaci są „prawdziwe” i wiarygodni. [...]
Suppli #4 - recenzja Paweł „Kaiou” Olejniczak
Valkiria (22.04.2008)
[...] Brak poczucia bezpieczeństwa, stałości, wewnętrznego zakotwiczenia w życiu skazuje Fuji i jej podobnych na drążący duszę niepokój, emocjonalną pustkę, dojmujący głód uczuć i niemożność bycia szczęśliwym. Wyrzeczenie się siebie owocuje utratą poczucia kontroli nad własnym życiem, zapominaniem, kim się naprawdę jest, czego się chce, dokąd się zmierza. To wysoka cena, jaką płacą bohaterowie Suppli pozostając wciąż w stawce wyścigu burzącego ich życie uczuciowe i wypalającego emocje. Przesłanie czwartego tomu komiksowej serii najlepiej podsumowuje gorzka refleksja Yugi: „Praca pożera miłość, której nie wykorzysta się we właściwym czasie”. Jakże jest ono aktualne także w kraju, który miał niegdyś stać się „drugą Japonią”.
Ludzie zamknięci w matni uczuć i powinności Rafał Śliwiak
Wirtualna Polska (08.04.2008)
Autorka pokazuje, że świetnie rozumie medium, jakim jest komiks i
wykorzystuje je do prowadzenia narracji na różnych płaszczyznach. Niesamowicie dynamiczne kadrowanie i piękna kreska
sprawiają, że utwór ten zachwyca czytelnika nie tylko podejmowaną tematyką, lecz fascynuje niezwykle interesującą grafiką.
Mari Okazaki – urodzona w 1967 roku w Nagano. Ukończyła Tama Art University w Tokio. Po zakończeniu studiów do 2000
roku pracowała na pełen etat w agencji reklamowej Hokuhōdō (druga co do wielkości agencja reklamowa w Japonii).
Od 2000 roku zawodowo zajmuje się rysowaniem komiksów.
SUPPLI volume 4 © 2006 by Mari Okazaki All rights reserved. First published in Japan in 2006 by SHODENSHA PUBLISHING CO., LTD.
Polish translation rights in Poland arranged with SHODENSHA through Tuttle-Mori Agency, Inc., Tokyo.
© Copyright for the Polish edition by Hanami – Radosław Bolałek.
|