Przykładowe strony
Era Meiji – czas wielkich
przemian w Japonii. Wyspy ponownie otwierają się na świat, a na ulicach coraz częściej widać panów, którzy kimona zamienili na elegancko
skrojone garnitury. Władcą Kraju Kwitnącej Wiśni już nie jest shō gun, ale znów cesarz.
W dzielnicy Akasaka w Tokio spotykają się czterej mężczyźni,
by wspominać dawne dni. Gospodarz, niegdyś należący do obozu shō guna, snuje niesamowitą opowieść o dokumentach zwanych
"Tajnymi zapiskami Yagyū”. W jego opowieści polityka pełna jest intryg oraz nieczystych zagrywek, a zbrodnia i kradzież to najczęstsze
metody zdobywania władzy. Głównym bohaterem wydarzeń staje się jeden z najsłynniejszych japońskich samurajów, mistrz miecza Yagyū
Jubee.
RECENZJE PRASOWE
[...] Tym razem jest to samurajska opowieść ze scenariuszem Kana Furuyama – Księga wiatru. Historia przedstawiona w komiksie jest
skomplikowana i mocno osadzona w historycznych realiach. Dochodzi do kradzieży pewnych dokumentów, niezwykle ważnych dla przyszłości
kraju i szogunatu. Misja ich odnalezienia powierzona zostaje niezrównanemu mistrzowi miecza Yagy? Jubee i jego młodszemu bratu.
Szybko okazuje się, że w spisek wmieszany jest sam cesarz, postać w tamtych czasach niemal wyłącznie reprezentacyjna.
Władca ma dość ograniczeń narzucanych przez szogunów i chce wywołać rebelię, a pomaga mu w tym niezwykle
utalentowany fechmistrz. To właśnie pojedynek pomiędzy nim a starszym z braci Jubee jest osią opowieści.
Bowiem najważniejsze w tym komiksie są walki i portret japońskiego wojownika.
Pewnego razu na Dalekim Wschodzie
Tomasz Pstrągowski
Wirtualna Polska (03.2008)
[...] Fabuła toczy się płynnie i, nawet jeśli nie obfituje w zaskakujące zwroty akcji czy dramatyczne wybory, nie pozwala
oderwać się od lektury. Autorzy unikają jednocześnie tych cech mangi, które odstraszają od niej fanów zachodniego stylu. Nie ma tu dłużyzn,
przeładowania patosem i zawiłych rozwiązań. Od początku akcja jest czytelna i ani przez moment nie trzeba się zastanawiać, właściwie się wydarzyło.
Sceny walk nie zawsze są realistyczne, ale nie popadają w przerysowaną skrajność.
Wiatr historii
Jarosław "beacon" Kopeć Poltergeist (26.03.2008)
Kan Furuyama urodzony w 1943 roku; scenarzysta,
twórca komiksowy, zajmuje się naukowo historią Japonii.
Jirō Taniguchi – urodził się w 1947 roku
w prefekturze Tottori w Japonii. Zadebiutował w 1971 roku w magazynie Young Comic. Dwa lata później otrzymał nagrodę
Big Comic za nowelę graficzną Tōi koe (Odległy głos). Kolejne dzieła przyniosły mu coraz większy
rozgłos i liczne wyróżnienia. W 1997 roku razem z Jeanem „Moebiusem” Giraud (którego spotkał po raz pierwszy w 1974)
tworzy Ikare (Ikar), komiks uważany za jedną z najważniejszych (o ile nie najważniejszą) koprodukcji
europejsko-japońskich. Do początku XXI wieku zdobył lub był nominowany do niemalże wszystkich światowych nagród
(Shōgakkan Manga Shō, Nihon Mangaka Kyōkai Shō, Alph`Art - Festival d`Angoulême, Eisner Award itd.).
Taniguchi tworzy komiksy o różnorodnej tematyce, jednakże najczęściej przewijającymi się wątkami są natura
i życie codzienne Japończyków.
© Kan FURUYAMA/Jiro TANIGUCHI 1992 (AKITASHOTEN JAPAN)
© Copyright for the Polish edition by Hanami – Radosław Bolałek.
|