Przykładowe strony
 Ikar byłby zwykłym
chłopcem, gdyby nie jego niesamowita umiejętność. To najprawdopodobniej jedyny człowiek na Ziemi,
który potrafi latać. Całe życie spędził w laboratorium, zupełnie odizolowany od świata, poddawany
rozmaitym testom. Mimo swoich dwudziestu lat, jest nadal łatwowierny i pogodny niczym dziecko.
Przyszłość jednak niesie ze sobą wiele zmian. Chłopak zaczyna dojrzewać i marzyć o błękitnym niebie.
 Ikar to niesamowita podróż w tajemniczy i mroczny świat
przyszłości, gdzie ulice Tokio nie są już tak bezpieczne, jak dziś.
 Komiks w 2004 roku nominowany był do Harvey Awards.
RECENZJE PRASOWE
[...]
Uniwersalna metafora wolności, jaką jest możliwość latania, zyskuje w tym komiksie siłę starożytnego mitu. Nowym w niej elementem jest rola miłości,
której siła jest w stanie wyzwolić w człowieku to, co najlepsze, co stanowi o jego człowieczeństwie. Dzieło Moebiusa i Taniguchiego niesie więc ze
sobą przesłanie o wartościach najważniejszych dla człowieka. Ukazuje zależność pomiędzy nimi i to, w jaki sposób ludzie im służący potrafią
przeciwstawić się złu. Siła wyrazu opowieści jest spotęgowana dzięki znakomitemu wykorzystaniu języka komiksu – równie uniwersalnego,
jak wartości, o których mówi. Ikar to dawna przypowieść uwspółcześniona w najlepszym stylu. Jej tradycyjne i nowoczesne składniki
zostały dobrane w wyważonych proporcjach, dzięki czemu jest zrozumiała dla różnych pokoleń w różnych krajach. Jak na prawdziwy mit przystało.
Miłość drogą do wolności
Rafał Śliwiak
Wirtualna Polska (19.12.2008)
[...]
Ikar, wydany w dość nietypowym dla mangi dużym formacie, zadziwia rozmachem plansz. Nie ulega wątpliwości, że w mniejszej skali te same
kadry nie prezentowałyby się tak efektownie. Taniguchi oddaje wygląd świata w miejscami hiperrealistycznym stylu, a obrazy niektórych wnętrz
wyglądają tak, jakby miały służyć w charakterze projektów architektonicznych.
Podobnie dzieje się z wizerunkami ludzkiego ciała w ruchu. Japoński rysownik z równym pietyzmem zaznacza każdy grający mięsień i żebrowanie
przecinające kopulę budynku. I choć w komiksie pojawia się kilka rozbudowanych sekwencji akcji, Taniguchi unika typowej dla mang nieczytelności.
Równie czystych, wręcz sterylnych rysunków polscy czytelnicy nie znajdą w żadnej innej serii mangowej.
Remis ze wskazaniem
Maciej "repek" Reputakowski
Polter (2.12.2008)
[...] Ale o jakości "Ikara" przesądziła nie tylko strona wizualna. To wyborny koktajl kulturowy złożony z wielu ingrediencji. Surrealistyczna metoda
(pomysł ze snu), grecki mit (o Dedalu i Ikarze) oraz cytaty z amerykańskiego filmu wyreżyserowanego przez Czecha. Gwoli ścisłości chodzi o
"Lot nad kukułczym gniazdem" Formana wedle powieści Kena Kesseya. [...]
Lot nad bezdusznym światem
Monika Małkowska
Rzeczpospolita (14.11.2008)
[...] Tym, co robi największe wrażenie w komiksie, to rysunki. Jiro Taniguchi nadał odpowiednio wyważonego kształtu wszystkiemu,
co zaproponował Jean Giraud. Z niezwykłą precyzją i dbałością o detal przedstawił tła, w jakich rozgrywa się akcja mangi. Mam na myśli
szczególnie te elementy, gdzie do głosu dochodzi ich industrialny charakter, a więc widoki miasta czy wnętrz laboratoryjnych hangarów. Oprócz tego,
artysta tchnął w bohaterów ducha, ożywił postacie dramatu, podkreślił emocjonalność, którą nadał im scenarzysta. Co istotne, wiele plansz
stanowionych jest przez pojedyncze rysunki, zaś na licznych kadrach pozostawiono dużo wolnej przestrzeni. Konsekwentnie pozostawia to miejsce
na oddech, przedkłada się na wszechobecne poczucie wolności, swobody - wiązanej naturalnie z niezwykłą zdolnością głównego bohatera,
jednocześnie czyniąc przytłaczającymi te wszystkie obrazki, na których więcej się dzieje - gdzie wolność zdaje się przegrywać z niewolą. Efekt
jest nad wyraz imponujący. [...]
Ikar
Jakub Syty
KZ (11.2008)
„Ikar” to efekt współpracy jednego z najwybitniejszych twórców europejskiego komiksu Jeana „Moebiusa” Girauda z wielokrotnie nagradzanym
twórcą mangi Jiro Taniguchim. Tytułowy bohater to obdarzony umiejętnością latania chłopak żyjący w Tokio przyszłości. Trzymany przez wojsko
w ukryciu, poddawany eksperymentom marzy tylko o jednym – z ukochaną dziewczyną raz na zawsze opuścić świat, który go zniewolił. Prosta,
po mistrzowsku opowiedziana historia o miłości i poświęceniu.
Ikar
Dodatek Kultura
Dziennik (14.11.2008)
[...] Opowieść Ikar stworzona została przez jednego z czołowych europejskich twórców komiksu - Moebiusa. Jego niebanalne pomysły
oraz niezwykłe projekty graficzne sprawiły, że komiks europejski wykonał ogromny krok naprzód. Tym razem Moebius postanowił
sprawdzić swoje siły jako scenarzysta dla Jirō Taniguchiego - uznanego japońskiego rysownika. Efektem tej współpracy jest właśnie Ikar.
Charakteryzujące się zarówno szaleństwem jak i rozmachem pomysły Moebiusa połączyły się z dokładną kreską Taniguchiego. Jego rysunki
sprawiają, że, mimo iż budynki czy ukazane przestrzenie istnieją tylko w komiksie, to i tak potrafią zaprzeć dech w piersiach. Oddają one świetnie
wielkość wymyślonego przez Moebiusa scenariusza. [...]
Ikar
Paweł „Kaiou” Olejniczak
Valkiria (16.11.2008)
„Zderzenie kultur i wrażliwości. Francuz oraz Japończyk wspólnie stworzyli dzieło, które garściami czerpie z tradycji dalekowschodniej mangi
(postacie, fabuła, dylematy), ale krawędzie ma zaokrąglone zgodnie z kanonami francuskiej szkoły. Album porywa od pierwszej strony,
a otwierający go rozdział ,a tempo, którego nie powstydziłby się najlepszy serial sensacyjny. […]
[…] Świetna kreska bezbłędnie to podkreśla, opowieść trzyma w napięciu, a dzięki współudziałowi Moebiusa album jest bardziej zjadliwy dla
przeciętnego gaijina – nominacja do Harvey Awards, jaką „Ikar” otrzymał w 2004 roku, była całkowicie zasłużona
Ikar
Tymon Smektała
Machina (11.2008)
„Ikar” duet Moebius-Taniguchi. Tytuł podwójnie zaskakujący. Zapowiedziano go zaledwie kilkanaście dni przed festiwalem, a poza tym Moebius tym
razem zajął się tylko scenariuszem, a rysunki stworzył jeden z najbardziej uznanych twórców mangowych. Spotkanie zaowocowało świetnym komiksem
o uwięzionym w laboratorium chłopcu, który potrafi latać, choć nigdy nie widział nieba. Prosta uniwersalna opowieść o pragnieniu wolności.
Klęska urodzaju...
Sebastian Frąckiewicz
Przekrój (23.10.2008)
[...] Po zaspokojeniu pierwszego apetytu bardzo szybko zechcecie powrócić do Ikara i jego mrocznego świata.
Wtedy odkryjecie, że ta z pozoru banalna historia wcale nie jest taka prosta, a w ascentycznych rysunkach kryje się jednak
wiele drobiazgów i detali, które uważnemu czytelnikowi dostarczą niezapomnianych wrażeń. [...]
Moebius po japońsku
Marcin Kamiński
Plejada (3.10.2008)
Jirō Taniguchi – urodził się w 1947 roku
w prefekturze Tottori w Japonii. Zadebiutował w 1971 roku w magazynie Young Comic. Dwa lata później otrzymał nagrodę
Big Comic za nowelę graficzną Tōi koe (Odległy głos). Kolejne dzieła przyniosły mu coraz większy
rozgłos i liczne wyróżnienia. W 1997 roku razem z Jeanem „Moebiusem” Giraud (którego spotkał po raz pierwszy w 1974)
tworzy Ikare (Ikar), komiks uważany za jedną z najważniejszych (o ile nie najważniejszą) koprodukcji
europejsko-japońskich. Do początku XXI wieku zdobył lub był nominowany do niemalże wszystkich światowych nagród
(Shōgakkan Manga Shō, Nihon Mangaka Kyōkai Shō, Alph`Art - Festival d`Angoulême, Eisner Award itd.).
Taniguchi tworzy komiksy o różnorodnej tematyce, jednakże najczęściej przewijającymi się wątkami są natura
i życie codzienne Japończyków.
Mœbius - właściwie Jean Henri Gaston Giraud.
Urodzony w 1938 roku w Nogent-sur-Marne. W wieku 18 lat opublikował swój autorski komiks Frank et Jeremie.
Sławę przyniosła mu współpraca z Jeanem-Michelem Charlierem, w której wyniku powstała seria Bluberry.
W połowie lat siedemdziesiątych, wspólnie z grupką znajomych,powołał do życia magazyn Métal hurlant.
Na jego łamach Giraud opublikował między innymi swój cykl Arzach oraz Incal (wraz z Jodorowskim).
Mœbius współpracował również przy projektach kinowych hitów, takich jak Obcy – ósmy pasażer Nostromo czy Tron.
Oprócz wcześniej wspomnianych koprodukcji, tworzył razem ze Stanem Lee, Jeanem Van Hame czy Jirō Taniguchim.
Zdobył wiele nagród, w tym Eisner Award i Grand Prix de la ville d`Angoulême.
IKARE
© 2000 Jean Giraud Mœbius and Jiro Taniguchi
First published in Japan in 2000 by Bijutsu Shuppan-Sha, Ltd., Tokyo
First appeared in 1997 in “Weekly Morning” by Kodansha Ltd, Tokyo
Polish translation rights arranged by Bijutsu Shuppan-Sha, Ltd.,
through Tuttle-Mori Agency, Inc.
Script-Collaborator: Jean Annestay
© Copyright for the Polish edition by
Hanami – Radosław Bolałek
|