Przykładowe strony
Miho i Seiichi od półtorej roku
mieszkają razem w niewielkim mieszkaniu. Ona pracuje w sklepie i jest przeciętną japońską dziewczyną. On to młody muzyk, który marzy
o karierze w branży. Niestety ciągle jest bezrobotny, przez co cały ciężar utrzymania spada na Miho. Ze względu na trudną sytuację finansową
dziewczyna podejmuję dodatkową pracę w nocnym klubie.
Dynia z majonezem to historia o problemach współczesnych młodych ludzi.
To opowieść o szukaniu swojego miejsca na ziemi, stworzona przez Kiriko Nananan - twórczynię słynącą z subtelnej, realistycznej kreski i
wnikliwej obserwacji otaczającego nas świata.
RECENZJE PRASOWE
[...] Komiks porusza nie tylko prawdziwością wydarzeń, które tak naprawdę mogłyby mieć miejsce w każdym innym kraju, nie koniecznie w
Japonii. To również prawdziwość emocji wyrażanych przez bohaterów chwyta za serce. Są oni bardzo naturalni w tym, jak się zachowują, jak
odczuwają, co mówią. Na całe szczęście delikatna, uproszczona kreska dodaje potrzebnej lekkości historii, która jest przecież bardzo ciężka
pod względem ładunku niesionych przez nią emocji.
Dynia z majonezem
Jakub Syty KZ nr 54 (30.12.2008)
[...] „Dynia z majonezem” to jeden z lepszych komiksów obyczajowych ostatnich miesięcy. Napisany z rozmysłem i fantastycznie rozkładający proporcje
między słowem a obrazem. Nananan pisze z perspektywy głównej bohaterki, Miho, bardzo żywym i bogatym w emocjonalne powtórzenia językiem,
jednocześnie kładąc duży nacisk na narrację bezsłowną. Rysunek jest szkicowy, momentami ograniczony do minimum – nastrój komiksu umiejętnie
oddawany jest w kadrach, przedstawiających naturę martwą, jak również w potraktowaniu twarzy bohaterów historii, uchwyconych w kadrze profilem
bądź tyłem. Tę 200 – stronicową opowieść czyta się jednym tchem.
Dynia z majonezem
Dominik Szczęśniak Ziniol 3 (12.2008)
[...] "Dynia z majonezem" to kameralna manga w prosty sposób mówiąca o rzeczach trudnych i stawiająca pytania,
na które trudno udzielić jednoznacznych odpowiedzi. Świetnie narysowana i nie pozbawiona optymizmu nie rozczaruje nawet tych,
którzy do japońskiego komiksu podchodzą z dystansem.
Najlepsze komiksy roku 2008
Marcin Kamiński Plejada (28.12.2008)
[...] Postaci wykreowane przez Nananan niemalże nie patrzą czytelnikowi w oczy, unikają swoich spojrzeń i kontaktu z odbiorcą.
Ten chwyt buduje bardzo silne poczucie dystansu między bohaterami, zmuszając do domyślania się ukrytych pod powiekami intencji.
Za bohaterów niejednokrotnie przemawiają obrazy przedmiotów codziennego użytku i ujęcia dłoni.
Oszczędność uczuciową silnie akcentuje minimalistyczny rysunek. Tylko nieliczne płaszczyzny wypełniają proste rastry oraz zarezerwowana
dla włosów Miho jednolita czerń. Poza tym dominują cienkie kreski konturów i wszechobecna biel. Mimo że w wielu sytuacjach najwłaściwszą
reakcją bohatera byłby krzyk, świat mangi wypełnia cisza.
Dynia na zimno
Maciej "repek" Reputakowski Polter (25.12.2008)
[...] Dynia z majonezem jest komiksem stworzonym przez Kiriko Nananan – niezwykle popularną obecnie w Japonii autorkę.
Opisuje bohaterów w zwykłych, życiowych sytuacjach, bez ubarwiania ani niezwykłych zdarzeń. Dzięki temu czytelnik ma wrażenie,
że wszystko, co zdarzyło się w komiksie, może spotkać i jego. Bohaterka zmuszona jest do dokonywania trudnych wyborów i przy
decyzjach popełnia często błędy takie, jakie popełniliby sami czytający. [...]
Dynia z majonezem - recenzja
Paweł „Kaiou” Olejniczak Valkiria (22.12.2008)
[...] Nananan, autorka scenariusza i rysunków, debiutowała 15 lat temu. Dziś ma własny styl. Lubię ten rodzaj szlachetnej graficznie mangi.
Oszczędna, bezbłędnie poprowadzona kreska, skontrastowana z mocnymi plamami czerni lub szarości; staranny układ rozkładówek. [...]
[...] Poruszyła mnie bohaterka komiksu, subtelnie i trafnie sportretowana przez Nananan. To postać psychologicznie wiarygodna.
Przypadek, jakich dookoła wiele. Miho to przeciętna, niezbyt ładna, zaniedbana dziewczyna. Nikogo jej los nie obchodzi. Zdana tylko na siebie,
cierpi na chroniczne niedowartościowanie. Pozbawiona psychicznego i emocjonalnego wsparcia, gubi się w ocenach. Obwinia siebie, idealizuje
partnerów. Nie rozumie, co to miłość. Ufa, że zdobędzie ją poświęceniem.
Kobieta na skraju upadku
Monika Małkowska Rzeczpospolita (10.12.2008)
[...] Dynia z majonezem to subtelny, kameralny dramat graficzny, rozgrywany na dwie osoby. Co prawda oprócz Miho i Sei występują w nim także inne
postacie, ale stają się one jedynie katalizatorem niektórych sytuacji. Wszystkie ważne decyzje podejmują główni bohaterowie. Komiks Kiriko
Nananan porusza do głębi, bo traktuje o sprawach dotyczących nas wszystkich. Z wyczuciem rozkłada akcenty krytycznych zdarzeń w prozie życia i poezji
miłości. Stawia niejedno trudne pytanie, a odpowiedzi na nie tylko z pozoru wydają się proste. Dokąd sięgają granice miłości i poświęcenia się dla ukochanej
osoby? Czy aby okazać jej bezgraniczne oddanie, można ją... zdradzić? Opowieść o Miho i Seiim nie jest historią bajkowego romansu, jakich wiele serwuje
nam popkultura. To nobilitacja powszedniego życia, docenienie codziennej rutyny wzajemnej troski dwojga ludzi o siebie – okazywanej przed wyjściem
do pracy czy podczas wieczornego posiłku. To także historia dochodzenia do prawdy o sobie i dojrzewania do zmiany. Bo obydwoje bohaterów musi się
zmienić, czegoś się nauczyć, przełamać w sobie pewne schematy i ograniczenia, zrobić krok do przodu. Dynia z majonezem to dobra, mądra i
pouczająca historia. Może dla kogoś z czytelników stanie pomocą w jego życiowych problemach. Tych, przed którymi nie warto wciąż uciekać.
Jak trudno odnaleźć się w labiryncie uczuć
Rafał Śliwiak Wirtualna Polska (19.11.2008)
[...] Fabuła, mimo że dość prosta, ma swoje smaczki i jest do bólu wręcz realistyczna. Chyba każdy stawał kiedyś przed wyborami,
jakich musi dokonać Miho. To opowieść o dorastaniu do miłości. Miłości codziennej, zwyczajnej, bez fajerwerków i złudzeń, ale przez to - prawdziwej.
Autorka w „Dyni z majonezem” udowadnia, jak trudno czasami utrzymać codzienną rutynę, na którą wszyscy narzekamy, a która jest jednak ważnym
elementem życia. [...]
"Dynia z majonezem" - recenzja
Ania Stańczyk Paradoks (29.10.2008)
Dynia z majonezem kolejna obyczajowa manga z Hanami. Opowieść o Miho, młodej pracującej dziewczynie, która utrzymuje finansowo
swojego chłopaka muzyka, miota się po różnych pracach i różnych związkach by dojść do jakichś docelowych wniosków. Hanami robi dobrą robotę pokazując
jak wygląda sprawna obyczajowa manga dla (o) dwudziesto i trzydziestolatków. [...]
"Dynia z majonezem"
Kamil Śmiałkowki Słowem.pl (25.10.2008)
[...] Dynia z majonezem to opowieść smutna, nawet monetami bardzo, ale za to ma optymistyczne zakończenie. Oto historia dośc zwyczajna - dwójka młodych
ludzi mieszka razem i boryka się z masą problemów, głównie finansowych. Ci, którzy przechodzili przez takie etapy związku wiedzą, że gdy zaczyna się problem
z kasą, to i wszytkie inne problemy z nagła stają się jakieś poważniejsze. Tu kłopot polega dodatkowo na tym, że on jest bezrobotny (przepraszam, on jest
ambitnym początkującym muzykiem), i to nanią spada cały ciężar utrzymania tego majdanu, wcale nie mały. Pakuje się więc w dodatkową pracę, a potem w
kolejną, jeszcze gorszą, dokonując coraz gorszych wyborów zawodowo-moralnych. [...]
[...] I dlatego warto sięgnąć po ten komiks - bo porusza tematy ważne, trudne, ale bardzo wartościowe. I, nie dając prostych odpowiedzi na postawione
przez siebie pytania, stara się jednak, jeśli nie wskazać drogę, to przynajmniej dać nadzieję. Dobre dla wszystkich par z pewnym stażem, które, nieodzownie,
w pewnej chwili muszą zadać sobie pytanie - kim jest ta osoba, co siedzi naprzeciw mnie przy naszym wspólnym stole?
[...]
Po-MFK: Dynia z majonezem
Godai Gniazdo światów (13.10.2008)
Kiriko Nananan jest zarówno rysowniczką, jak i autorką scenariuszy. Zadebiutowała w 1993 roku w magazynie Garo.
Jej prace cechuje realistyczna kreska oraz prosta forma. Stworzone przez autorkę historie opisują życie młodych Japończyków. Prawdziwych ludzi,
którzy popełniają błędy, szukają celu w życiu i mierzą się z codziennymi wyzwaniami. Uniwersalność tematyki poruszanej przez Kiriko
Nananan sprawia, że jej komiksy cieszą się popularnością nie tylko w Japonii. Prace autorki zostały wydane między innymi w Stanach
Zjednoczonych oraz we Francji, gdzie spotkały się z wyjątkowo entuzjastycznym przyjęciem.
© Kiriko Nananan / Shodensha 2004
© Copyright for the Polish edition by Hanami – Radosław Bolałek.
|